اکونومیست: حرکت برای حمله اسرائیل به ایران، همراه با آمریکا یا بدون آمریکا
 
 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مجله "اکونومیست"، روز پنجشنبه 23 فوریه (4 اسفند) مقاله خود را به بررسی بحث ها پیرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و ادعاهایی مبنی بر احتمال حمله اسرائیل به ایران اختصاص داد.
حرکت برای حمله اسرائیل به ایران، همراه با آمریکا یا بدون آمریکا
آیا تمام شایعات به منظور محکم‌ کردن و افزایش تحریمات و آوردن ایران بر سر میز مذاکره می‌باشد، یا اینکه اسرائیل در حال مهیا شدن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در چند ماه آینده می‌باشد؟ احتمالا هیچ یک از این دو مورد نمی‌باشد .
در اوائل فوریه، کنفرانس سالانه امنیتی اسرائیل شرائطی را برای نخبگان اطلاعاتی و نظامی اسرائیل فراهم کرد تا نگرانی و دغدغه‌های خود را نسبت به پیشرفت ایران در ساخت سلاح هسته‌ای بیان کنند. وزیر دفاع خشونت‌طلب اسرائیل، ایهود باراک، اعلام کرد که پنجره یک حمله موثر به سرعت در حال بسته شدن می‌باشد، چرا که حرکت مستمر ایران در غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو، ایران را در منطقه امنی قرار می‌دهد که می‌تواند بدون در نظر گرفتن مداخلات کشورهای دیگر، بمب هسته‌ای بسازد.
حمله کردن بعد از انتظار برای شنیدن نتایج آخرین دور تحریمات، می‌تواند بسیار دیر باشد. ایهود باراک هشدار داد که هر کسی که می‌گوید حمله نظامی، بعدا باشد، احتمالا متوجه خواهد شد که خیر دیر شده است.
وی افزود: «با توجه به برآوردهای بسیاری از کارشناسان، نتیجه عدم حمله بر علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، موجب مواجه شدن با یک ایران هسته‌ای می‌باشد که مذاکره با این ایران، به مراتب خطرناک‌تر و سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌باشد.»
لئون پانه‌تا، مخالف ایهود باراک در حمله، که به همراه همتایان خود در ناتو، در بروسل به طور محرمانه گفت که احتمال قوی وجود دارد که اسرائیل به ایران در ماه‌های آوریل، می یا ژوئن حمله کند.
از آنجائی که صحبت‌های پانه‌تا ضبط نشده بود، وی این فرصت را داشت که صحبت‌های خود را انکار کند.
آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران، به تهدیدات اسرائیل در خطبه‌های نماز جمعه واکنش نشان داد و گفت: «که کشورش برنامه هسته‌ای را دنبال می‌کند و اسرائیل و آمریکا را تهدید کرد. او اسرائیل را به عنوان غده سرطانی توصیف کرد که در آینده از بین خواهد رفت و هشدار داد که اگر جنگی رخ دهد، این جنگ ده برابر برای آمریکا مرگبار خواهد بود.»
آقای خامنه‌ای همچنین از هم‌پیمانان منطقه‌ای خواست که به اسرائیل حمله کنند، او گفت: «ایران به هر کشور یا سازمانی که بر علیه رژیم صهیونیستی بجنگد، کمک خواهد کرد که اکنون از همیشه ضعیف‌تر شده است.»
در میان بالا رفتن جنگ کلامی، آمادگی نظامی برای جنگ، نیز در مسیر خود می‌باشد. رئیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از مانوری در جنوب کشور در نزدیکی تنگه هرمز خبر داد و آمریکا بزرگ‌ترین تمرین آبی-خاکی خود در یک دهه را شروع کرد.
یک سایت امنیتی آگاه اسرائیلی، خبر داد «که هزاران نفر از ارتش آمریکا، به دو جزیره نزدیک به تنگه هرمز در عمان و جزیره سکوترا یمن رسیده‌اند.»
هنوز سخت است که اعلام کرد که آیا حمله اسرائیل به ایران قطعی خواهد بود و یا اینکه اسرائیل در حال آماده شدن جنگ، به صورت یکجانبه می‌باشد و هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا احساس ضرورت می‌کند که به حمایت اسرائیل بپردازد و خودش حمله را انجام دهد. تنها سران ارشد اسرائیل می‌دانند که ایا نیروی هوائی اسرائیل قادر به حمله موثر بر علیه ایران، به تنهائی می‌باشند یا خیر.
در تلاش برای آرام کردن اوضاع، باراک اوباما روز جمعه 5 فوریه گفت: «او تصور نمی‌کند که اسرائیل به ایران حمله کند و امیدوار است که به صورت دیپلماتیک این مسئله را حل کند.» اوباما به این می‌اندیشد که هر گونه حمله‌ای بر انتخاب مجدد وی در نوامبر تاثیر خواهد گذاشت، چرا که ممکن است او رئیس جمهور جنگ لقب گیرد و با افزایش قیمت نفت، وضعیت اقتصادی واژگون شود.
این عواقب ممکن است به آن اندازه که از آن ترسیده می‌شود، فاجعه‌آمیز نباشد. از سوی دیگر، آنها در طبقه‌ای قرار گرفتند که وزیر دفاع سابق آمریکا، آن را طبقه« معلوم نامعلوم» نامگذاری کرد. متاسفانه، تصمیم‌گیری اوباما در گرو تصمیم ایهود باراک و بنیامین نتانیاهو می‌باشد و به تنهائی نمی‌باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 5 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 1412
بازدید کل : 71787
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket